پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 آذر 1399 - 10:11
خبر

وزرای اشرف غنی در مجلس نمایندگان افغانستان رای اعتماد گرفتند

۱۰ وزیر دولت افغانستان در مجلس نمایندگان این کشور رای اعتماد گرفتند.
کد خبر : 7710

پایگاه رهنما:

مجلس نمایندگان افغانستان در نشست امروز خود به ۱۰ نامزد وزارت در کابینه «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان رای اعتماد داد. این وزیران هفته گذشته برنامه‌های خود را برای نمایندگان مجلس تشریح کرده بودند.

قرار است بقیه اعضای کابینه در روزهای آینده برنامه‌های خود را به مجلس ارایه دهند و سپس در مورد رای اعتماد به آنها رای‌گیری انجام شود.

این نخستین کابینه محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان پس از آغاز دور دوم ریاست جمهوری او است.

در جلسه امروز ۲۴۶ نماینده حضور داشتند و حد نصاب کسب ۱۲۴ رای برای تایید صلاحیت بود. افرادی که در جلسه امروز از مجلس افغانستان رای اعتماد گرفته اند عباتند از

«نثار احمد غوریانی» برای وزارت صنعت و تجارت

«معصومه خاوری» برای وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات

«بشیر احمد ته‌ینج» برای وزارت کار و امور اجتماعی

«محمد قاسم حلیمی» برای وزارت ارشاد، حج و اوقاف

«اسدالله خالد» برای وزارت دفاع ملی 

«فضل احمد معنوی» برای وزارت دادگستری 

«عباس بصیر» برای وزارت آموزش عالی

«محمد حنیف اتمر» برای وزارت خارجه

«عبدالهادی ارغندیوال» برای وزارت دارایی

«مسعود اندرابی»  برای وزارت کشور افغانستان

بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان/مهر سال ۱۳۹۸ آقای غنی به دلیل جنجال‌های انتخاباتی قادر به معرفی نامزد وزیران به کابینه نشد.

نتایج انتخابات ریاست نیز بعد از حدود پنج ماه از برگزاری (۲۹ دلو/بهمن) اعلام شد. کمیسیون انتخابات افغانستان محمد اشرف غنی را برنده انتخابات اعلام کرد، اما آقای عبدالله نتیجه انتخابات را "غیرقانونی" خواند و گفت تیم او پیروز این انتخابات است و "حکومت همه‌شمول" تشکیل خواهد داد.

تنش سیاسی میان دو رقیب سیاسی باعث شد که دو نفر مراسم جداگانه سوگند برگزار کنند. در نهایت این دو نفر در ۲۸ ثور/اردیبهشت، پس از سه ماه تنش با امضای موافقت‌نامه سیاسی بر سر توزیع پنجاه پنجاه قدرت توافق کردند.

این توافق نامه نیز باعث نشد که اختلافها پایان یابد و در نهایت آقای غنی یکسال بعد از برگزاری انتخابات (۳۰ مهر/میزان) امسال با حضور در مقر شورای ملی افغانستان فهرست کابینه جدید خود را معرفی کرد.

 

منبع: الوقت

ارسال نظرات